Ovo su odluke sa 56. sjednice Vlade

0

Vlada je, na danas održanoj 56. sjednici kojom je predsjedavao premijer mr Milojko Spajić, utvrdila Predlog Zakona o mjerama sigurnosti pri istraživanju i proizvodnji ugljovodonika u podmorju. Predlogom zakona će se implementirati Direktiva 2013/30/EU o sigurnosti operacija sa ugljovodonicima u podmorju koja propisuje uslove kojih se moraju pridržavati operatori prilikom sprovođenja operacija sa ugljovodonicima u podmorju, kao i obaveze države u pogledu kontrole vršenja operacija od strane operatora, a sve u cilju sprečavanja velikih nesreća tokom izvođenja ovih operacija. Novi zakon će obezbijediti izvođenje operacija istraživanja i proizvodnje ugljovodonika na siguran način, bez negativnih posledica po životnu sredinu, lica i imovinu, odnosno ograničavanje posledica mogućih nesreća tokom izvođenja operacija sa ugljovodonicima.

Utvrđen je Predlog Zakona spoljnoj trgovini robom koja bi se mogla koristiti za izvršenje smrtne kazne, mučenje ili drugo okrutno, neljudsko ili ponižavajuće postupanje ili kažnjavanje. Imajući u vidu da je važeći Zakon Crna Gora donijela 2018. godine, a da je u međuvremenu usvojena nova Uredba Evropskog Parlamenta i Savjeta Regulativa (EU) 125/2019 od 16.01.2019 godine, novim zakonom se vrši dodatno usklađivanje sa pomenutom Uredbom. Ovim zakonom se zabranjuje: Izvoz, uvoz, tehnička pomoć i tranzit robe robe koja nema praktičnu namjenu osim za izvršenje smrtne kazne, mučenje ili drugo okrutno, neljudsko ili ponižavajuće postupanje ili kažnjavanje, nezavisno od njenog porijekla. Izuzetno, organ državne uprave nadležan za poslove spoljne trgovine može izdati dozvolu vezi sa tom robom, ako se dokaže da će se u državi uvoza ta roba koristiti isključivo u svrhu javnog izlaganja u muzeju, zbog njenog istorijskog značaja. Ovim zakonom se takođe definišu smjernice za spoljnu trgovinu robom čiji uvoz i izvoz nijesu zabranjeni, nezavisno od porijekla te robe. Za uvoz takve robe potrebna je dozvola organa državne uprave nadležnog za poslove spoljne trgovine.

Vlada je utvrdila Predlog zakona o posredovanju u prometu i zakupu nepokretnosti. U diskusiji je naglašeno da se predloženim zakonom uvodi red u ovoj oblasti prema evropskim standardima, što doprinosi razvoju tržišta nepokretnosti u Crnoj Gori i  podiže kvalitet usluge za korisnike – kupce i prodavce nepokrenosti, koji mogu biti fizička i pravna lica. Takođe, njegovom primjenom će se ojačati konkurentnost privrednih subjekata u ovom sektoru poslovnih usluga, čime se poslovni ambijent u Crnoj Gori ujednačava sa onim u EU, što crnogorsko tržište nepokretnosti čini atraktivnijim za strana ulaganja. Predlogom je predviđeno formiranje registra koji bi sadržao evidenciju pravnih lica odnosno preduzetnika koji ispunjavaju uslove za obavljanje djelatnosti posredovanja, čime će se, ujedno, zainteresovana javnost zaštiti tako što će se obezbjediti jednostavan i besplatan uvid u evidenciju registra (online registar). Jedan od ciljeva je podizanje nivoa usluge u oblasti prometa nekretnina što se postiže polganjem stručnog ispita, kao preduslova za obavljanje djelatnosti, što je vrlo značajno jer se istim obezbjeđuje da agenti koji pružaju usluge posredovanja, bilo kao preduzetnici, bilo u sistemu pravnog lica – agencije  za nekretnine, posjeduju odgovarajući minimum znanja iz relevantnih propisa. Implementacijom ovog zakona biće ojačana ukupna pravna sigurnost u Crnoj Gori, čime će se pružiti podrška legalnom poslovanju i u značajnoj mjeri onemogućiti siva ekonomija.

Utvrđen je Predlog zakona o restriktivnim mjerama. Predlogom zakona se uređuje način utvrđivanja, uvođenja, primjene i ukidanja međunarodnih i nacionalnih restriktivnih mjera u odnosu na države, kao i fizička i pravna lica, subjekte i tijela. S obzirom na značaj oblasti koju reguliše, kao i ulogu koju restriktivne mjere imaju u vanjskoj i bezbjednosnoj politici, Predlog zakona ima za cilj snaženje kapaciteta i unapređenje efikasnosti u ovoj oblasti, čime se ostvaruju interesi na unutrašnjem i vanjskom  planu, naročito imajući u vidu vitalnu ulogu koju sankcije imaju u očuvanju međunarodnog mira i pružanju odgovora na gruba kršenja međunarodnog prava. Značaj restriktivnih mjera posebno se ogleda u borbi protiv terorizma i finansiranja terorizma, kao i proliferacije oružja za masovno uništenje i finansiranja proliferacije oružja za masovno uništenje, odnosno u preveniranju ili zaustavljanju aktivnosti protiv međunarodnog mira i bezbjednosti, odnosno drugih postupanja suprotnih ciljevima Povelje Ujedinjenih nacija (UN), što ujedno predstavlja i međunarodnu obavezu Crne Gore. Restriktivne mjere su usmjerene u odnosu na države i označena lica koja ispunjavaju kriterijume određene relevantnim aktima (rezolucijama Savjeta bezbjednosti UN-a, aktima Evropske unije (EU), aktima druge međunarodne organizacije čiji je Crna Gora član ili odlukama Vlade). Osnove za izradu novog zakonskog teksta bili su identifikovani nedostaci važećeg zakona, međunarodni standardi i preporuke Radne grupe za primjenu mjera sprečavanja pranja novca i finansiranja terorizma (FATF), kao i Izvještaj o V krugu uzajamne evaluacije stanja u Crnoj Gori od strane Komiteta Savjeta Evrope za suzbijanje pranja novca i finansiranje terorizma (MONEYVAL) sa preporukama Crnoj Gori.

Vlada je utvrdila Predlog zakona o izmjeni i dopunama Zakona o svojinsko-pravnim odnosima. Razlozi za donošenje ovog zakona sadržani su, prije svega, u potrebi da se ova oblast uskladi sa pravnom tekovinom Evropske unije i Sporazumom o stabilizaciji i pridruživanju. Predlogom se dodaje novi član kojim se obezbjeđuje nacionalni tretman fizičkim i pravnim licima iz država članica Evropske unije u pogledu sticanja prava svojine od dana ulaska Crne Gore u Evropsku uniju. Donošenjem zakona ova oblast će se u potpunosti harmonizovati sa pravnom tekovinom EU i izjednačiti tretman građana EU sa crnogorskim državljanima.

Usvojena je Informacija o Prijedlogu liste projekata od izuzetnog državnog značaja za finansiranje iz Kapitalnog budžeta u 2025. godini. Imajući u vidu da je Evropska komisija podržala da se nastavak izgradnje autoputa od Bara do Boljara, dionica Mateševo Andrijevica, finansira dijelom iz obezbijeđenog grant-a i dijelom iz kredita EBRD-a, u narednom periodu značajno će se rasteretiti finansiranje kapitalnog budžeta iz opštih prihoda budžeta. S tim u vezi, Savjet za javne investicije je razmatrao obiman materijal koji je pripremilo Ministarstvo finansija, na osnovu Obrazaca za ocjenjivanje projekata koji nijesu prošli evaluaciju Komisije za ocjenjivanje projekata, jer su isti dostavljeni od strane lokalnih samouprava i resornih ministarstava nakon predviđenog roka. Savjet je predložio, a Vlada odlučila da u Prijedlogu Zakona o budžetu Crne Gore za 2025. godinu uvrsti i sljedećih 27 projekata od izuzetnog značaja za državu:

  • Izgradnja Univerzitetskog kliničkog centra u Podgorici;
  • Adaptacija i opremanje tri operacione sale u Opštoj bolnici Bijelo Polje;
  • Sistem grijanja i hlađenja u JZU „Dom zdravlja Cetinje“;
  • Rekonstrukcija i adaptacija domova zdravlja u Rožajama i Tivatu;
  • Adaptacija i rekonstrukcija Klinike za anesteziju, reanimaciju i terapiju bola KCCG;
  • Izrada projektne dokumentacije za Jadransko-jonski autoput i brze saobraćajnice;
  • Rekonstrukcija puta R-15 Donji Ulići – R. Crnojevića sa rekonstrukcijom kamenog mosta;
  • Adaptacija regionalnog puta Podgorica-Mateševo, dionica Bioče-Veruša;
  • Rekonstrukcija magistralnog puta M-5 Berane-Rožaje;
  • Rekonstrukcije magistralnog puta M-1 Kamenovo-Petrovac-Bar;
  • Rekonstrukcija regionalnog puta R-18 Bar-Sutorman-Virpazar;
  • Izgradnja i rekonstrukcija saobraćajnica u Čanju;
  • Rekonstrukcija puta Plav-Vojno selo-Gusinje;
  • Rekonstrukcija puta Gusinje-Grebaje;
  • Izgradnja magistralnog puta Petnjica-Haništa sa otvaranjem granicnog prelaza sa Srbijom;
  • Izgradnja magistralnog puta Podvade-Trpezi-Kalače;
  • Izgradnja lokalnog puta Tuzi-Mataguži;
  • Rekonstrukcija saobrćajnice Tuzi-Podgorica od apoteke do skretanja za Sukuruć;
  • Izgradnja gondole od centra Kolašina do Ski centra Kolašin 1600;
  • Izgradnja istočne tribine Gradskog stadiona u Podgorici sa podzemnom garažom;
  • Natrkivanje otvorenog olimpijskog bazena u Podgorici;
  • Rekonstrukcija i dogradnja objekta Doma vojske u Centar za smještaj sportista;
  • Izgradnja zatvorenog bazena i multifunkcionalne sportske sale;
  • Izgradnja sportsko-rekreativnog kompleksa Borovičko jezero;
  • Izgradnja administrativnog objekta na Žabljaku;
  • Rekonstrukcija AC cjevovoda od kaptaže “Oko” do glavnog gradskog bazena na Žabljaku i
  • Druga faza SCADA sistema vodovoda na Žabljaku.

Pored ostalog, zaduženo je Ministarstvo finansija da u Prijedlogu zakona o budžetu Crne Gore za 2025. godinu u okviru Uprave za kapitalne projekte na potprogramu „Razvojni projekti Prijestonice Cetinje“ do ukupnog iznosa koji neće prelaziti 0,6% tekućeg budžeta države, planira finansiranje 14 projekata, a koje je prethodno usvojio Senat Prijestonice.

Vlada je usvojila Informaciju o Prijedlogu Liste prioritetnih kapitalnih projekata za finansiranje iz kapitalnog budžeta države u 2025. godini. Lista sadrži 11 „zrelih projekata“, tj. onih koji imaju riješenu eksproprijaciju i gotov glavni projekat. Tim povodom, zaduženo je Ministarstvo finansija da u Predlogu zakona o budžetu za 2025. godinu, u Kapitalni budžet uvrsti projekate sa ove Liste, i to:

  • Izgradnja i rekonstrukcija vodovodne mreže u Beranama – Buče, Zagrad i Dapsićko-Polički;
  • Izgradnja obilaznice od kružnog toka pored mosta Nika Strugara do Donjeg Taluma sa regulacijom Makve, Berane;
  • Rekonstrukcija glavne ulice u naselju Lješnjica, Bijelo Polje;
  • Rekonstrukcija ulice Njegoševe i Novice Škerovića, Danilovgrad;
  • Rekonstrukcija mosta na rijeci Grnčar, Gusinje;
  • Izgradnja šetališta i kanalizacije od „Titove vile“ do Hotela „Iberostar“ u Njivicama – faza C, Herceg Novi;
  • Rekonstrukcija ulice Donji Pažanj, Kolašin;
  • Rekonstrukcija gradskog trga, Mojkovac;
  • Rekonstrukcija “Nove ulice”, Plav;
  • Izgradnja parkinga kod Gradskog groblja sa pristupnom saobraćajnicom do Opšte bolnice, Pljevlja i
  • Adaptacija prostorija u Opšte bolnice Bar za potrebe programa “BabyFrendly”.

S tim u vezi, zadužuje se Uprava za kapitalne projekte da iz okvira svojih nadležnosti dostavi Ministarstvu finansija revidovanu procijenjenu vrijednost odabranih projekata, kao i planiranu dinamiku realizacije istih i potreban iznos za finansiranje u 2025. godini, do utvrđivanja Predloga zakona o Budžetu Crne Gore za 2025. godinu.

Usvojena je Informacija o Projektu „Velje brdo“. U Informaciji se navodi kako je, polazeći od činjenice da je Glavni grad centar od državnog značaja, procijenjeno da je politiku urbanizacije potrebno učiniti primjerenom okolnosti da u njemu živi oko 90 % podstanara na nivou naše Države, odnosno riješiti stambeno pitanje za oko 42.000 lica. S druge strane, potrebno je stvoriti preduslove za racionalno i namjensko korišćenje prostora Veljeg brda i definisati pravce razvoja Glavnog grada u skladu sa principima održivog razvoja. Kako je u toku izrada Izmjena i dopuna Prostorno-urbanističkog plana Glavnog grada Podgorice, a uzimajući u obzir sve ulazne podatke i postavke Generalnog urbanističkog plana Podgorice, kao i uticaje kontaktnih zona i stečenih urbanističkih obaveza, pristupilo se prenamjeni i planiranju ovog vrijednog prostora. Donošenjem ovog planskog dokumenta utvrdiće se javni interes za eksproprijaciju nepokretnosti, radi izgradnje planiranih objekata, shodno Zakonu o planiranju prostora i izgradnji objekata.

Ostavite Komentar

Your email address will not be published.