Ministarstvo prosvjete uvodi međunarodnu maturu za gimnazijalce?
Učenicima u gimnazijama potrebno je omogućiti proširivanje znanja iz matematike i prirodnih nauka, te razmotriti mogućnost uvođenja dvojezične nastave na više stranih jezika, te formiranja informatičke gimnazije, navedeno je u Nacrtu Programa razvoja opšteg srednjeg obrazovanja od 2024. do 2026. godine, koji se nalazi na javnoj raspravi.
U njemu se ističe da je „potrebno sagledati mogućnost stvaranja uslova za uvođenje međunarodne mature i mogućnostima licenciranja neke od gimnazija u Crnoj Gori za program „International Baccalaureate“.
Cilj izrade Programa razvoja opšteg srednjeg obrazovanja u Crnoj Gori, koji je uradilo Ministarstvo prosvjete, nauke i inovacija, jeste da se nastavi sa unapređivanjem procesa nastave i učenja na nivou gimnazijskog obrazovanja, koje pohađa 30 odsto srednjoškolske populacije u Crnoj Gori. Kako se ističe, potrebno je svim učenicima omogućiti da razviju kompetencije potrebne za nastavak obrazovanja, povećaju nivo pismenosti i vještina u matematici i jezicima, prirodnim i društvenim naukama, poboljšaju sposobnost učenja, timskog rada, kritičkog mišljenja uz obezbjeđivanje stalnog praćenja i unapređivanja kvaliteta obrazovno-vaspitnog procesa… Program ima četiri operativna cilja koja se odnose na unapređenje propisa za gimnazijsko obrazovanje, kvalitet nastave i učenja, profesionalni razvoj nastavnika i obrazovnih programa.
– Podaci pokazuju da je u programu opšte gimnazije više djevojčica nego dječaka. Broj djevojčica koje se upisuju u obrazovni program matematičke gimnazije manji je od broja dječaka koji upisuju taj program, dok je u programu opšte gimnazije – sportsko odjeljenje više dječaka nego djevojčica. Popularizacija izučavanja matematike kod djevojčica treba da bude jedan od ciljeva u narednom periodu – navodi se u dokumentu.
Autori napominju da je u važećem nastavnom planu za osnovne škole za nastavne predmete fizika, hemija i biologija predviđen po jedan čas sedmično (za neke od razreda). Oni ističu da to za posljedicu ima nedovoljnu pripremljenost učenika za izučavanje ovih nastavnih predmeta u srednjoj školi, a takođe utiče na rezultate učenika na PISA testiranju.
– Analizom podataka o nastavnim predmetima koje učenici gimnazije biraju na maturskom ispitu, zaključuje se da mali broj učenika polaže jedan od predmeta prirodne grupe i mali broj učenika se odlučuje da kao obavezan predmet maturskog ispita polaže matematiku. Imajući u vidu prethodno, potrebno je popularisati izučavanje STEM nauka i učenicima gimnazija omogućiti proširivanje i produbljivanje znanja iz ovih nauka. Potrebno je i detaljno analizirati da li postoji potreba za osnivanjem STEM gimnazije (imajući u vidu i jako loše rezultate koje učenici pokazuju na prijemnom ispitu prilikom upisa na Medicinski fakultet) – ističu autori dokumenta.
U Nacrtu dokumenta se dalje navodi da značajan pomak u gimnazijskom obrazovanju predstavlja i mogućnost da se jedan ili više nastavnih predmeta izučava na stranom jeziku.
– Tu praksu treba nastaviti kroz uvođenje nastave, pored engleskog jezika, i na drugim jezicima (francuski, italijanski i njemački jezik), gdje za to postoje kadrovski uslovi. Promocija izučavanja jezika značajna je i za učenike i nastavnike jer podstiče njihovu mobilnost. Međutim, potrebno je uraditi i kvalitativnu analizu nastave u ovom vidu kako bi se unaprijedio proces nastave i učenja u postojećim dvojezičnim odjeljenjima, kao i izbjegle neke manjkavosti koje su primjećene tokom procesa za dvojezična odjeljenja na drugim stranim jezicima – piše u Nacrtu programa.
Planirano je i povećano učešće nastavnika/ca u profesionalnom razvoju na godišnjem nivou, kao i unaprijeđeno sistematično praćenje profesionlanog razvoja nastavnika/ca, povećanje broja obuka i unapređenje digitalnih vještina nastavnika/ca.
(Dan)