Bivši generalni inspektor ANB: Kurti ponovo tužio Vladu
Bivši generalni inspektor u Agenciji za nacionalnu bezbjednost (ANB) Artan Kurti ponovo je tužio Vladu nakon što je opet ekspresno smijenjen s te funkcije 1. avgusta navodeći da izvršna vlast praktično nije ni postupila po meritornoj i izvršnoj presudi Upravnog suda.
Vlada je tog dana, tokom dvije uzastopne sjednice, najprije formalno ispoštovala odluku suda i vratila Kurtija na funkciju generalnog inspektora Vlade u ANB-u, da bi ga odmah zatim smijenili s te pozicije.
Istovremeno, članovi kabineta premijera Milojka Spajića prethodno su razriješili Predraga Burića s te pozicije, pa ga zatim vratili na istu.
“Nasuprot meritornoj pravosnažnoj i izvršnoj presudi Upravnog suda Crne Gore… tužena Vlada ne samo da ne izvršava pravosnažnu i izvršnu odluku suda, nego je ne poštuje i ne izvršava, a posebno kada u obrazloženju rješenja o razrješenju ponovo navodi razloge iz člana 27a Zakona o ANB-u, koji razlozi predstavljaju razloge za imenovanje, a ne za razrješenje, tim prije što se Vlada u rješenju poziva na raniju osuđivanost, dok je, kao što je navedeno, Upravni sud Crne Gore u obrazloženju jasno ukazao: ‘Imenovanom licu u smislu odredbe člana 60 stav 2 Zakona o državnim službenicima i namještenicima prestaje mandat razrješenjem, ako je osuđeno na bezuslovnu kaznu zatvora u toku trajania mandata, odnosno ako je osuđeno za krivično djelo koje ga čini nedostojnim za vršenje dužnosti u državnom organu’… što u konkretnom nije slučaj”, navodi se u tužbi.
Kurti se poziva i na stav Agencije o zaštiti ličnosti podataka, nakon obavljenog nadzora – da više ne traju pravne posljedice osude, a što je jedan od zakonom propisanih uslova za davanje podataka iz kaznene evidencije…
“Ovo iz razloga jer pravne posljedice osude koje se sastoje u zabrani sticanja određenih prava mogu se propisati u trajanju najduže do deset godina… koji rok u konkretnom slučaju bi mogao trajati do 23. 9. 2019. godine i kod činjenice da podaci o pravnim posljedicama za ovo fizičko lice nisu ni upisani u registar kaznene evidencije. Stoga, pozivanje tužene Vlade Crne Gore na rješenje o razrješenju o ranijoj osuđivanosti tužioca je bez valjanog pravnog osnova, jer kod naprijed navedenog, niti je tužena Vlada Crne Gore imala osnov da traži izvod iz kaznene evidencije, niti je Ministarstvo pravde Crne Gore bilo ovlašćeno da dostavi izvod iz kaznene evidencije, a posebno kod činjenice što tužilac ne zasniva radni odnos kod Agencije za nacionalnu bezbjednost da bi se ispunili uslovi iz člana 27a Zakona o Agenciji za nacionalnu bezbjednost, čime je počinjena bitna povreda člana 14 stav 2 i 3 Zakona o upravnom sporu”, navodi on između ostalog.
Preko punomoćnika Kurti konstatuje da generalni sekretar Vlade i predsjednik Komisije za kadrovska i administrativna pitanja Dragoljub Nikolić ne izvršava Zaključak Vlade o njegovom vraćanju na posao.
Naprotiv, tvrdi on, ANB o njegovom vraćanju na posao obavještavaju 2. avgusta, dakle dan nakon što je ponovo razriješen.
“Niti dostavlja isti na izvršenje, kako bi s istim i u skladu s presudom Upravnog suda Crne Gore nastavio rad tužilac, niti je tužiocu, razriješenom generalnom inspektoru ANB Artanu Kurtiju, poznat Zaključak kojim nastavlja mandat, niti je isti mogao biti upoznat sa Zaključcima Vlade u periodu dok su egzistirali u pravnom prometu, posebno kod činjenice što su navedeni Zaključci dostavljeni Agenciji za nacionalnu bezbjednost dana 2. 8. 2024. godine, nakon što je razriješen tužilac s pozicije generalnog inspektora, odnosno Zaključak nije dostavljen Agenciji za nacionalnu bezbjednost odmah dana 1. 8. 2024. godine kada je i donijet”, navodi se u tužbi Upravnom sudu.
U tužbi se kontatuje da se Vlada pogrešno poziva na zakonske odredbe – da postoji bezbjednosni rizik da bi Kurti nastavkom mandata generalnog inspektora narušio čuvanje tajnosti podataka.
“Vlada prenebregava da se za tužioca ne radi bezbjednosna provjera za bezbjednosni rizik, shodno članu 27a stav 1 tačka 3 Zakona o ANB, jer dopunom člana 40 stav 2 Zakona o ANB-u, generalni inspektor je izjednačen sa službenicima ANB-a, u vezi s uslovima imenovanja i tu nema nikakve razlike, za razliku kada je tužilac imenovan, a razlika je samo u tome što generalnog inspektora imenuje Vlada, a Odluku o zasnivanju radnog odnosa u Agenciji za službenike ANB shodno članu 28 stav 2 Zakona o ANB donosi direktor. Uz to, postojanje bezbjednosnog rizika utvrđuje se bezbjednosnom provjerom koju vrši Agencija za nacionalnu bezbjednost uz saglasnost kandidata za zasnivanje radnog odnosa… a ne Vlada, kako se pogrešno poziva u rješenju o razrješenju”, piše u tužbi.
(Vijesti)